7η Εκδήλωση 20/01/2010, «ΟΤΑΝ ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΡΑΜΑ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟ ΓΑΛΙΛΑΙΟ ΤΟΥ ΜΠΡΕΧΤ» η παρουσίαση

Στη διάλεξη αυτή αναλύθηκαν όλες οι δραστηριότητες και τα στάδια που ορίζουν τη μεθοδολογία και την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού δράματος με παράλληλη αναπαράσταση από τις παρακάτω μαθήτριες της Γ΄ Τάξης του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης : Αλεξάνδρα Βλάχου, Βιολέτα Βασιλειάδου, Ελένη Μαβίδου, Σοφία Ντιάγκα, Δήμητρα  Παγώτη, Σοφία Κυζερίδου και Δανάη Χατζηαναγνώστου.

περισσότερες φωτογραφίες στο τέλος της ανάρτησης

Το δράμα που σχεδίασα απευθύνεται σε παιδιά Λυκείου και κυρίως Τρίτης Λυκείου λόγω του σύνθετου προβληματισμού του. Μπορεί να διδαχτεί και σε μαθητές Γυμνασίου, καλύτερα όμως να είναι στην τελευταία τάξη, για να αντλήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερα οφέλη από τη διαδικασία.

Το δράμα αυτό έχει εφαρμοστεί σε μαθητές Λυκείου στα πλαίσια του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας του Θεάτρου στην Εκπαίδευση και σε εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο 7ο Σεμινάριο Θεατρικής Παιδείας με θέμα «Γέφυρες ανάμεσα στο Θέατρο και στην Εκπαίδευση».

Για τη διδασκαλία του συγκεκριμένου δράματος απαιτούνται περίπου 5 διδακτικές ώρες. Ο χρόνος είναι σχετικός και ανάλογος με τον αριθμό των μαθητών, τις διαθέσιμες σχολικές ώρες και τα σημεία που θέλει ο διδάσκων να τονίσει βάσει το μάθημά του.

ΘΕΜΑ : Η ζωή του Γαλιλαίου Γαλιλέι και ο ρόλος της επιστήμης στην κοινωνία.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ : Ποια είναι η ηθική ευθύνη του επιστήμονα; Μπορεί να εξασφαλιστεί η συνέχεια της ανθρώπινης ύπαρξης και η βελτίωση των όρων ζωής, αν η επιστήμη, που έχει μεγάλο μέρος ευθύνης γι’ αυτό, προδώσει τον ηθικό της στόχο μπροστά σε εμπόδια που θέτουν τα κοινωνικοπολιτικά και θρησκευτικά κατεστημένα; Ποια θα έπρεπε να είναι η στάση της κοινωνίας, της πολιτικής και της θρησκείας απέναντι στις επιστημονικές ανακαλύψεις;

ΠΗΓΗ/ΕΡΕΘΙΣΜΑ: Το θεατρικό έργο Η ζωή του Γαλιλαίου του Μπέρτολτ Μπρεχτ.

Με την επιλογή του συγκεκριμένου έργου ως βάση για το δράμα, παρουσιάζουμε στα παιδιά τη βιογραφία μιας σημαντικής προσωπικότητας σε μια κρίσιμη ιστορική στιγμή. Προσελκύουμε έτσι το ενδιαφέρον των μαθητών με μια ιστορία η οποία εμπεριέχει διαχρονικά στοιχεία.

Το γεγονός ότι ένα θεατρικό έργο πραγματεύεται μια αληθινή περίπτωση θέτει το θέμα της σχέσης της τέχνης με τη ζωή. Όπως το έργο διακηρύσσει – στον περίφημο μονόλογο του Γαλιλαίου – στην επιστήμη δεν πρέπει να συσσωρεύεται γνώση για τη γνώση. Με τον ίδιο τρόπο και η τέχνη πρέπει να μην γίνεται για την τέχνη, να μην είναι επιφανειακή, αλλά να έχει επαφή με τα πραγματικά ζητήματα που απασχολούν τον κόσμο.

Ύστερα από αυτό το δράμα μπορεί να προκύψει η σκηνική διαπραγμάτευση και του θεατρικού έργου, αφού τα παιδιά θα έχουν βιώσει τις διάφορες παραμέτρους που το συνθέτουν.

Παράλληλα μας δίνεται η ευκαιρία να μιλήσουμε στους μαθητές μας για τον θεατρικό συγγραφέα Μπέρτολτ Μπρεχτ.

ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟ, ο πυρήνας της ιστορίας μας : Το 1609 στην Ιταλία ο Γαλιλαίος Γαλιλέι κάνει διάφορες αστρονομικές ανακαλύψεις, που διαταράσσουν το κοσμολογικό κατεστημένο και  προκαλούν ποικίλες αντιδράσεις στην πολιτικοθρησκευτική εξουσία, τους επιστήμονες, αλλά και το λαό. Η εξουσία τον υποχρεώνει να ανακαλέσει τις ιδέες του. Θα τις υποστηρίξει ή θα τις αποκηρύξει;

ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΑΦHΓΗΣΗ

Ο δάσκαλος εισάγει τα παιδιά στο δράμα ξεκινώντας με κάποια πληροφοριακά στοιχεία για τον Γαλιλαίο ο οποίος ήταν αστρονόμος, φυσικός, μαθηματικός και φιλόσοφος.

Στη συνέχεια αναφέρει ότι το  1609 ο Γαλιλαίος μαθαίνει για το τηλεσκόπιο, ενισχύει την μεγεθυντική του ικανότητα και για πρώτη φορά στρέφεται στον ουρανό αρχίζοντας μια σειρά αστρονομικών ανακαλύψεων. Οι ανακαλύψεις αυτές συνδέονται με μια πρωτοφανή για την εποχή επέκταση των ορίων του Σύμπαντος και διαταράσσουν το  τότε κοσμολογικό κατεστημένο βάζοντας τη Γη, που ως τότε θεωρούνταν το κέντρο του κόσμου, να κινείται γύρω από τον Ήλιο.

Εδώ ο δάσκαλος μπορεί να συλλέξει επιπλέον πληροφορίες και εικόνες για το γεωκεντρικό και το ηλιοκεντρικό σύστημα και να τις μοιραστεί με τους μαθητές.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΧΩΡΟΥ

Ζητάμε από τους μαθητές να φανταστούν το χώρο όπου εργάζεται ο Γαλιλαίος και να γράψουν σε χαρτάκια ή να ζωγραφίσουν τα διάφορα αντικείμενα που υπάρχουν.

Στόχος είναι να εισαχθούν τα παιδιά στο δράμα δημιουργώντας τα ίδια με τη φαντασία τους το χώρο όπου ξεκινά η ιστορία και να αρχίσουν να σκιαγραφούν τον Γαλιλαίο.

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ

Αφού ορίσαμε το χώρο, προτρέπουμε τα παιδιά να τον ζωντανέψουν μέσα σε ομάδες δημιουργώντας μια σκηνή από τις έρευνες του Γαλιλαίου με τους μαθητές και τους συνεργάτες του. Ζητάμε να επικεντρωθούν στις αστρονομικές του ανακαλύψεις και τα προτρέπουμε να φανταστούν τι θα μπορούσαν να συζητούν τα διάφορα πρόσωπα και πώς αντιλαμβάνονται το μέγεθος και τη σημασία αυτών των ανακαλύψεων.

Εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι σε πολλές δραστηριότητες υπάρχει η ανάγκη να οριστεί με κάποιο τρόπο η έναρξη της παρουσίασης της κάθε ομάδας. Για παράδειγμα, ο δάσκαλος χτυπά παλαμάκια δίνοντας το σήμα στην εκάστοτε ομάδα να ξεκινήσει.

ΑΦΗΓΗΣΗ

Ο δάσκαλος σε αυτό το σημείο δίνει κάποιες πληροφορίες για την δομή της κοινωνίας της εποχής. Αναφέρει ότι στις ανακαλύψεις του Γαλιλαίου ο λαός αντιδρά  με διάφορους τρόπους. Από τη μια, εκφράζει το φόβο μιας κοσμικής ανατροπής και από την άλλη την ελπίδα για ένα καλύτερο μέλλον. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στο  1609  υπήρχαν έντονες ταξικές διαφορές και γενικά ο απλός λαός διακατεχόταν από έντονη θρησκευτικότητα και μοχθούσε για να επιβιώσει. Η εκκλησία, οι άρχοντες και οι αφέντες όριζαν με τις αποφάσεις, τους πολέμους και την εξουσία τους τις ζωές των απλών ανθρώπων.

ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΟ ΠΑΖΑΡΙ – ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ-ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΣΕ ΡΟΛΟ ΠΕΡΑΣΤΙΚΟΥ-ΚΥΚΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΥΤΣΟΜΠΟΛΙΟΥ

Ο δάσκαλος καλεί τους μαθητές να φανταστούν ότι γίνεται ένα παζάρι και οι άνθρωποι διασταυρώνονται, χαιρετιούνται και συζητούν αντιδρώντας στις φήμες για τις ανακαλύψεις του Γαλιλαίου. Ζωντανεύει μια λαϊκή αγορά που εκφράζει μέσα από διάφορα πρόσωπα τις ποικίλες αντιδράσεις απέναντι στα νέα κοσμολογικά δεδομένα συνδυάζοντας τις εικόνες που έχουν τα παιδιά από την καθημερινότητά τους με τα στοιχεία που προαναφέρθηκαν για το κλίμα της εποχής. Τα παιδιά μπορούν να είναι πωλητές, αγοραστές, απλοί περαστικοί ή ακόμα και πλανόδιοι καλλιτέχνες.

Ο δάσκαλος σε ρόλο πολίτη περαστικού συμμετέχει τροφοδοτώντας το πλήθος με τα νέα για τις ανακαλύψεις του Γαλιλαίου, ηλεκτρίζοντας έτσι την ατμόσφαιρα στο παζάρι.

Για να δηλώσει ο δάσκαλος την ένταξή του σε ρόλο και να γίνει μέρος της θεατρικής σύμβασης που οι μαθητές ήδη βιώνουν, μπορεί να φορέσει ένα διακριτικό στοιχείο όπως για παράδειγμα ένα καπέλο ή ένα μαντίλι.

Σε αυτή τη δραστηριότητα ο λαός σχολιάζει μέσα από φήμες και κουτσομπολιά τις αστρονομικές αυτές ανακαλύψεις εκφράζοντας διάφορες γνώμες που ενδεχομένως να είναι και αντιφατικές ή αλληλοσυγκρουόμενες. Σημασία έχει να μπουν τα παιδιά στη διαδικασία να σκεφτούν ποια είναι η αξία της επιστήμης για τη ζωή, όχι μόνο των αρχόντων, αλλά και του απλού λαού. Όπως ο Γαλιλαίος λέει στο τέλος του έργου, ο μοναδικός στόχος της επιστήμης είναι να απαλύνει τον μόχθο της ανθρώπινης ύπαρξης. Κατανοώντας αυτή τη σχέση επιστήμης και εξέλιξης του ανθρώπου, τα παιδιά θα είναι σε θέση να βιώσουν πιο έντονα την ανάγκη διαφύλαξης της επιστημονικής ηθικής, αλλά και τη σημασία της αποδοχής των μεγάλων ανακαλύψεων από το λαό χωρίς προκαταλήψεις και ταυτόχρονα χωρίς αφέλεια.

ΑΦΗΓΗΣΗ

Ο δάσκαλος δίνει στα παιδιά πληροφορίες για την Ιερή Εξέταση που αποτελούσε το εκκλησιαστικό δικαστήριο στους κόλπους του Ρωμαιοκαθολικισμού και αντιμετώπιζε τους αιρετικούς ως εχθρούς της κοινωνίας προβαίνοντας μάλιστα σε βασανιστήρια. Στην ιστορία μας η Ιερή Εξέταση αποκηρύσσει τις θεωρίες του Γαλιλαίου, τον φυλακίζει και του ζητά την επόμενη μέρα να τις απαρνηθεί, αλλιώς θα θανατωθεί στην πυρά.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ – ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΣΕ ΡΟΛΟ ΜΑΘΗΤΗ ΤΟΥ ΓΑΛΙΛΑΙΟΥ

Ο δάσκαλος προτρέπει τα παιδιά να μπουν στη θέση των μαθητών και των συνεργατών του Γαλιλαίου που συναντιούνται για να συζητήσουν σχετικά με αυτήν την καταδικαστική απόφαση.

Ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο μαθητή του Γαλιλαίου, τους καλεί και θέτει ερωτήματα προς συζήτηση, για να εισάγει τον προβληματισμό πάνω στο δίπολο επιβίωσης και επιστημονικής ηθικής. Μέσα από αυτή τη συζήτηση τα παιδιά κατανοούν τη δυσκολία της κατάστασης και ανταλλάσσουν απόψεις ως επιστήμονες. Εισάγεται το πρόβλημα, δημιουργείται ένταση και ατμόσφαιρα και δίνονται πληροφορίες που κινούν τη δράση για τη μετέπειτα εξέλιξη της ιστορίας. Επίσης σχολιάζεται το θέμα της Ιερής Εξέτασης που συμβολίζει τα διαχρονικά κοινωνικά, πολιτικά, θρησκευτικά εμπόδια στην επιστημονική ανάπτυξη και την ελευθερία της ανθρώπινης σκέψης.

ΤΙΤΛΟΙ – ΑΚΙΝΗΤΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ

Ο δάσκαλος ζητά από τους μαθητές να σχηματοποιήσουν την αντίδραση της εξουσίας στην επιστημονική και κατά μια έννοια κοινωνική αυτή επανάσταση.   Η κάθε ομάδα δημιουργεί μια παγωμένη εικόνα και εμπνέεται έναν αντίστοιχο τίτλο εκφράζοντας έτσι την οπτική της πολιτικής και θρησκευτικής εξουσίας. Την εποχή εκείνη τα νέα που η εξουσία ήθελε να κοινοποιήσει στο λαό μαθαίνονταν από απεσταλμένους τελάληδες. Έτσι λοιπόν οι εικόνες που δημιουργούνται αναπαριστούν τον τίτλο της αναγγελίας ενός τελάλη της βασιλικής αυλής με δηλώσεις για το επίμαχο θέμα.

ΠΑΙΡΝΟΝΤΑΣ ΑΠΟΣΤΑΣΗ

Ο δάσκαλος ζητά από τους μαθητές να επιλέξουν έναν από τους σχετικούς με τον Γαλιλαίο ρόλους (μαθητές, συνεργάτες, λαό, εκκλησία) και θεωρώντας πως μια ορισμένη καρέκλα είναι ο ίδιος, να πάρουν την ανάλογη απόσταση που επιθυμούν, δηλώνοντας έτσι τη διάθεσή τους απέναντί του.

ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ

Ο δάσκαλος λέει στα παιδιά ότι ο Γαλιλαίος το βράδυ πριν τη δημόσια καταδίκη του, βλέπει ένα όνειρο και τους ζητά να το ζωντανέψουν σε ομάδες.

Εδώ τα παιδιά σκέφτονται και δραματοποιούν τη δυσκολία της κατάστασης ή και την εξέλιξή της. Ασχολούνται με τον προβληματισμό και το φόβο του ίδιου του Γαλιλαίου λίγο πριν την απόφαση.

ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ

Ο δάσκαλος ζητά από τα παιδιά να σχηματίσουν ένα διάδρομο όπου ο καθένας θα πει μια φράση εκπροσωπώντας μία από τις φωνές που θα μπορούσε να ακούει ο Γαλιλαίος αντιμέτωπος με το μεγάλο δίλημμα : Να θυσιαστεί για το καλό της επιστήμης βοηθώντας την εξέλιξη ή να επιβιώσει και να συνεχίσει να ερευνά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο; Είναι γλυκιά η ζωή, είναι μεγάλη όμως και η ευθύνη. Ένας – ένας, περνούν  από μέσα όλοι σε ρόλο Γαλιλαίου και παίρνουν τη δική τους απόφαση.

Ακολουθεί συζήτηση σχετικά με τις αποφάσεις τους και τη δυσκολία της επιλογής.

ΑΦΗΓΗΣΗ

Ο δάσκαλος αφηγείται στα παιδιά την εξέλιξη της πραγματικής ιστορίας. Ότι δηλαδή  το 1633 ο Γαλιλαίος αποκηρύσσει τις ιδέες του για το ηλιοκεντρικό σύστημα ως λαθεμένες και αιρετικές, ψιθυρίζοντας την περίφημη φράση “Και όμως κινείται” (εννοείται η Γη) και καταδικάζεται να ζήσει περιορισμένος στο σπίτι για το υπόλοιπο της ζωής του.

ΣΚΗΝΕΣ : Ο ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ ΑΠΟΚΗΡΥΣΣΕΙ ΤΙΣ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ

Ο δάσκαλος ζητά από τα παιδιά να αναπαραστήσουν σε ομάδες τη σκηνή που ο Γαλιλαίος αποκηρύσσει τις ιδέες του. Σε κάθε ομάδα υπάρχει ένας διαφορετικός αφηγητής, ώστε τα γεγονότα να παρουσιαστούν από τέσσερεις διαφορετικές οπτικές γωνίες :  του Γαλιλαίου, ενός μαθητή ή συνεργάτη του, ενός πολίτη και ενός ιεροεξεταστή.

Τα παιδιά γνωρίζουν τι έγινε και παρουσιάζουν τη σκηνή διαφοροποιημένη ανάλογα με την οπτική κάθε ρόλου. Έχει πολύ ενδιαφέρον να καταλάβουν τα παιδιά ότι η οπτική γωνία του αφηγητή επηρεάζει την αφήγηση των γεγονότων και ότι είναι ανάλογη με τη θέση του, τα συμφέροντά του, τα συναισθήματα και τις διαθέσεις του, ενώ ένα γεγονός μπορεί ορισμένες φορές να διαστρεβλωθεί από τον αφηγητή. Είναι σημαντικό να μάθουν τα παιδιά ότι πρέπει να λειτουργούν κριτικά απέναντι στις διάφορες αφηγήσεις τόσο για τη στάση τους απέναντι στα σύγχρονα μέσα πληροφόρησης (όπως τις ειδήσεις), όσο και απέναντι στην ιστορία που ορισμένες φορές μπορεί να είναι μεροληπτική και παραπλανητική.

ΠΑΙΡΝΟΝΤΑΣ ΑΠΟΣΤΑΣΗ

Μετά από όλα αυτά, ζητάμε από τους μαθητές, να ξαναπάρουν, υποδυόμενοι τους διάφορους ρόλους της ιστορίας, θέση στο χώρο σε σχέση με την καρέκλα που συμβολίζει τον Γαλιλαίο και να συνεχίσουν να είναι τα ίδια πρόσωπα που είχαν επιλέξει και την προηγούμενη φορά. Γεννάται λοιπόν το ερώτημα : Έπειτα από όσα μεσολάβησαν, έχει αλλάξει η απόσταση από την αρχική ή είναι η ίδια;

Αυτή τη φορά οι μαθητές, λαμβάνοντας υπόψη την απόφαση του Γαλιλαίου και έχοντας βιώσει το θέμα από διάφορες οπτικές, είναι έτοιμοι να διαμορφώσουν συνειδητή θέση απέναντι στον επιστήμονα.

Το κάθε παιδί, μόλις το αγγίξει ο δάσκαλος, αναφέρει το ρόλο του και δικαιολογεί με συντομία την αλλαγή ή όχι της θέσης του.

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Ολοκληρώνοντας το δράμα ζητάμε από τα παιδιά να γράψουν ή να σχεδιάσουν σε ένα μεγάλο χαρτί, τι θα έγραφε ο Γαλιλαίος στο ημερολόγιό του ύστερα από όλα όσα συνέβησαν κάνοντας έτσι έναν μικρό απολογισμό. Είναι περήφανος που έχει επιβιώσει ή νιώθει να υποφέρει που  πρόδωσε την επιστήμη του; Αναπολεί τα περασμένα ή κάνει σκέψεις για το μέλλον του κόσμου;

Μερικές σκέψεις του Γαλιλαίου γραμμένες από τις μαθήτριες του Γυμνασίου.

  • Είπα ψέματα … γιατί όμως; Γιατί απέρριψα όλα αυτά που ανακάλυψα;
  • Εγώ με πίστεψα … Κάποτε θα δικαιωθώ… Το νιώθω … Ελπίζω …
  • Ίσως να μην υπάρχουν όλα αυτά … Ίσως να ήμουνα πολύ φαντασιόπληκτος…Ποτέ όμως δεν θα μάθω την πραγματική αλήθεια!
  • Η ζωή έχει ένα στόχο, ένα στόχο που περιμένει να πραγματοποιηθεί. Εγώ όμως δεν τα κατάφερα! Και νιώθω καταδικασμένος …
  • Ίσως όλα αυτά που είπα να είναι τελικά … μόνο … μέσα στο μυαλό μου. Θα θυσιαζόμουν για το τίποτα … ή… για τα πάντα;
  • Τόσα χρόνια, τόσες θυσίες για το τίποτα. Δεν θα καταλάβουν ποτέ. Κανείς δεν με πίστεψε. Μήπως έκανα λάθος; Νοιώθω χαμένος. Πρέπει να με ακούσουν, να ξυπνήσουν, αλλά εγώ θα σωπάσω. Είναι μόνοι τους.
  • Ποιο ήταν το λάθος μου; Γιατί να πάνε έτσι χαμένοι οι κόποι μου; Άδικα έχασα τόσα χρόνια; Για το τίποτα; Το μόνο που θα ήθελα να αλλάξω είναι, να μπορούσαν οι υπόλοιποι να πιστέψουν σε εμένα και να με καταλάβουν…!

Μερικές ενδεικτικές σκέψεις που εκφράστηκαν από τους μαθητές του Λυκείου :

  • Απαρνήθηκα τις ιδέες μου και απαρνήθηκαν και οι άλλοι εμένα.
  • Η ζωή είναι δύσκολη.
  • Τζάμπα η σκέψη.
  • Είμαι στεναχωρημένος που η γνώση και η μόρφωση δεν θα περάσει σε άλλους.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Ακολουθεί γενική συζήτηση όπου τα παιδιά εκφράζουν τις εντυπώσεις και τις εμπειρίες τους από το δράμα, καθώς επίσης και τις απόψεις τους πάνω στο θέμα που διαπραγματεύθηκαν. Τίθενται επίσης θέματα γενικότερου προβληματισμού πάνω στη σχέση της επιστήμης με την κοινωνία, την πολιτική, τη θρησκεία, την οικολογία και την τέχνη. Μπορούν να γίνουν συγκρίσεις ανάμεσα στις διάφορες εποχές. Ποια στοιχεία της ιστορίας του Γαλιλαίου έχουν αλλάξει και ποια είναι διαχρονικά; Θα ήταν πολύ ωραίος επίλογος να αναγνώσει ο δάσκαλος τον τελικό μονόλογο του Γαλιλαίου προς το μαθητή του Σάρτι και να τον μοιράσει στα παιδιά.

ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ που αποκόμισαν τα παιδιά του Γυμνασίου από τη διαδικασία του Εκπαιδευτικού Δράματος :

  • Με βάση το εκπαιδευτικό δράμα που παρακολουθήσαμε, έμαθα αρκετά πράγματα για τη ζωή του Γαλιλαίου για τον οποίο προσωπικά, δεν ήξερα και πολλά. Επίσης πληροφορήθηκα μέσα από αυτό και για άλλους σπουδαίους ανθρώπους, όπως τον Μπέρτολτ Μπρεχτ. Είχα ακουστά μόνο το όνομά του…και μου φάνηκαν πολύ ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες προς το πρόσωπό του στην αρχή του προγράμματος.

Πέρα από το διδακτικό μέρος…περάσαμε τόσο υπέροχα στις “πρόβες”. Ήταν κάτι το πολύ διαφορετικό σε σχέση με άλλα προγράμματα που έχουμε κάνει και ήταν αρκετά ενδιαφέρον. Δεν είχαμε ξαναδοκιμάσει καθαρά αυτό το είδος παιξίματος. Αρκεστήκαμε στο ότι δεν υπήρχε τόσο λόγος, αλλά κίνηση και παντομίμα θα έλεγα, που συνδεόταν με ένα φοβερό τρόπο. Μάθαμε πολλά και ελπίζουμε στο μέλλον να ξανασυμμετάσχουμε σε παρόμοιες δραστηριότητες!

  • Μέσα από το εκπαιδευτικό δράμα είχα την δυνατότητα να κατανοήσω και να πάρω μέρος στην θεατρική απόδοση της ιστορίας χωρίς να χρειάζεται να διαβάσω και να αποστηθίσω το κείμενο. Πέρασα πολύ όμορφα και κατάφερα να έρθω πιο κοντά στα συναισθήματα του ήρωα και στην ατμόσφαιρα της εποχής. Είναι ένας εύκολος και  δημιουργικός τρόπος για να εκπαιδευτείς και να μάθεις.
  • Γενικά μου άρεσε η δραστηριότητα αυτή με τον Γαλιλαίο και διασκέδασα που κάναμε δράση κάποιες σκηνές από τη ζωή του. Μπορεί να μην υπήρχε πολύς λόγος, αλλά υπήρχε κίνηση και η κίνηση αυτή δεν ήταν επειδή κάποιος μας την επέβαλλε, αλλά την κάναμε μέσω της συνεργασίας και της δικιάς μας φαντασίας. Κάτι που θα μου μείνει αξέχαστο, ήταν κάποιες σκηνές που εκτός από δράση έβγαλαν και γέλιο! Μάθαμε αρκετά πράγματα για τον Γαλιλαίο τον οποίο είχα ακουστά ως όνομα. Ήταν σημαντικό το ενδιαφέρον που δείξαμε όλοι μας. Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Αθανασοπούλου!

Μερικά σύντομα παραδείγματα από τις απόψεις των μαθητών του Λυκείου :

  • Μια ζωντανή πραγματικότητα.
  • Μπήκα για λίγη ώρα στη θέση του Γαλιλαίου.
  • Ενεργοποίηση – Συμμετοχή
  • Ήταν μια συναρπαστική εμπειρία.
  • Η επιστήμη μέσα από την τέχνη.
  • Το θέατρο να το βλέπω δεν μ’ αρέσει, το να αναπαραστείς ένα χαρακτήρα είναι τελικά το κάτι άλλο.
  • Από το θέατρο τελικά μαθαίνεις πολλά!!!

ΕΦΑΡΜΟΓΗ στο 4ο Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης.

Καθηγήτρια ήταν η φιλόλογος  Μιχαλοπούλου Πασχαλιά και  συμμετείχαν 16 μαθητές Α΄ Λυκείου.

Αποσπάσματα από την αξιολόγηση που έκανα ολοκληρώνοντας τη συγκεκριμένη δράση :

  • Τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενθουσιασμό και συμμετείχαν δυναμικά σε κάθε δραστηριότητα.
  • Όλοι έπαιρναν μέρος, ακόμα και τα πιο μαζεμένα παιδιά.
  • Οι ιδέες τους ήταν πολύ δημιουργικές και πρωτότυπες και συνέθεταν ένα ποικιλόμορφο παζλ αισθητικής και απόψεων.
  • Ήταν ιδιαίτερα ενδιαφέρον το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων οι θέσεις των παιδιών απέναντι στον προβληματισμό που ξετυλίγονταν μαζί με την ιστορία ήταν συχνά διαφορετικές και αντίθετες, ώστε το ηθικό δίλημμα που διαπραγματευόμασταν να φορτίζεται με όλο και μεγαλύτερη ένταση.
  • Στον απολογισμό, στη συζήτηση που ακολούθησε όλοι ήταν πολύ προβληματισμένοι, έδειχναν να έρχονται για πρώτη φορά αντιμέτωποι με τέτοιου είδους ερωτήματα και κάθε φορά που εξέφραζε κάποιος μια σκέψη, παρακολουθούσαν με ενταμένη προσοχή και προσπαθούσαν να συνθέσουν τη δική τους οπτική στο θέμα.  Μου άρεσε πάρα πολύ που ανέφεραν την τηλεόραση ως μέσο που ασκεί εξουσία και ορίζει τις ζωές μας.
  • Η συνεργασία μου με την καθηγήτρια ήταν άψογη. Η κυρία Μιχαλοπούλου συμμετείχε μαζί με τους μαθητές αποτελώντας πρότυπο έμπνευσης και δράσης για τα παιδιά.
  • Για εμένα, μιλώντας ως εκπαιδευτικός ήταν ειλικρινά μια πολύ ουσιαστική εμπειρία και ένιωσα μεγάλη συγκίνηση βλέποντας το δράμα που είχα σχεδιάσει να εφαρμόζεται στην πραγματικότητα και μάλιστα με τόσο θετική αποδοχή, ενεργή συμμετοχή και υπεύθυνη στάση από τους μαθητές και την καθηγήτρια.

Η αξιολόγηση που κατέθεσε η καθηγήτρια, κυρία Μιχαλοπούλου :

  • Kαθόλη τη διάρκεια του προγράμματος υπήρξε έντονο ενδιαφέρον και συμμετοχή, πολλές ιδέες και δημιουργική σκέψη. Δεν δίστασαν να πάρουν πρωτοβουλίες και να καταθέσουν τις σκέψεις και τις προτάσεις τους.
  • Μαθητές δειλοί και επιφυλακτικοί συμμετείχαν ενεργά και πολλές φορές με πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι ζωηροί μαθητές έδρασαν με θάρρος και αποφασιστικότητα.
  • Το Εκπαιδευτικό Δράμα είναι δημιουργικό- εκφραστικό και πραγματικά χρήσιμο για την εκπαιδευτική διαδικασία.

Ελπίζω η παρουσίασή μου να εμπνεύσει το ενδιαφέρον των συναδέρφων για την καινοτόμο παιδαγωγική διαδικασία του Εκπαιδευτικού Δράματος που αποτελεί έναν ευφάνταστο, δυναμικό και δημιουργικό τρόπο να διδαχτούν διάφορα μαθήματα μέσα από συλλογικές δράσεις και βιωματικές εμπειρίες.

ΡΕΝΑ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

(θεατροπαιδαγωγός, μουσικός)


Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: